Instant Filozófus

Friss topikok

  • Instant Filozófus: Különbség, és nem elhanyagolható, hogy a Hilbert tereken alapuló kvantum-mechanika igen sikeres je... (2021.04.21. 06:54) A ma Hilbert tere a jövő platoni testjei
  • Instant Filozófus: @Matematikus: Igen! :) (2017.06.23. 10:13) Szürreális számok
  • Instant Filozófus: @ipartelep: Pontosan. A poszt nemigen érthető nem matematikusok számára, de azt akartam érzékeltet... (2013.10.31. 23:05) "Ráérzések"
  • Instant Filozófus: @ipartelep: A posztjaim (mint ez is) sokszor pillanatnyi érzések, benyomások leiratai. Ebből kifol... (2013.10.31. 22:42) Állatkert
  • ipartelep: Hát, ez eléggé személyes poszt volt, de az a jó... Az ezzel a témával kapcsolatos gondolkodásmódod... (2013.10.14. 20:51) Fényképek

HTML

Minimáldepresszió

2012.03.25. 04:11 | Instant Filozófus | 2 komment

 Ma este kiültem a motelem udvarára elszívni egy cigit (nem dohányzom egyébként). Másnapos vagyok. Ahogy üldögéltem, egy darab papírt pár centivel arrébb sodort egy gyenge szellő. Ez az arrébb sodródás olyan jól szimbolizálta a Világ (mármint a Kozmosz) fundamentális célnélküliségét. Itt van ez a 13 milliárd fényév átmérőjű gigantikus anyagtömeg, és a létezésének az égvilágon semmi célja nincs. Neutrínók száguldanak át a Világegyetemen, amelyet kitölt egy kb. 2 Kelvin hőmérsékletű háttérsugárzás. Galaxisok görbítik maguk körül a teret és az időt, utóbbi görbe vonal mentén szépen és egyenletesen folyik. Mindenféle jelenlevő megfigyelő nélkül. Csak úgy. Ez a "csak úgy" olyan, hogy ebben minden célnélküliség, előre elhatározottság-nélküliség, tudatos irányítottság-nélküliség benne van. Ebben a "csak úgy"-ban minden benne van. Ha kérdeznétek, miért nem vagyok vallásos, akkor azt kellene mondanom, hogy emiatt a "csak úgy" miatt nem vagyok az.

Odajött egy cica hozzám (nem egy humán-cica, hanem egy zoológiai értelemben vett cica). Odadörgölődzött a lábamhoz. Megsimogattam. A mély csendben megnyalta a száját, és a nyelvének és a szőrének összedörzsölődésekor keletkezett parányi neszt hallani lehetett. Ez a nesz, a levegő részecskéinek rezgése, tovaszállt, és a nesz által hordozott energia exponenciálisan lecsengett egy gömbszerű hullám mentén. A cicus azon percekben valószínűleg boldognak érezte magát. Instant Filozófus azon percekben valószínűleg boldognak érezte magát.

A bejegyzés trackback címe:

https://instantfilozofus.blog.hu/api/trackback/id/tr774337926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stella28 · http://www.eszteragnosztikusblogja.blogspot.com 2012.06.11. 20:51:25

Szia!
Egy másik blogon keresztül találtam rá a tiédre - nagy örömömre, mivel megismertem egy újabb "hitetlen" blogot, amit olvashatok:)
Sok bejegyzésedet olvastam, jópár közülük nagyon tetszik. Például ez. Mivel nekem is sokszor volt már hasonló impresszióm, teljesen át tudom érezni azt, amit leírtál. Igaz, az erre adott reakcióm, azt hiszem, kicsit más, mint a tiéd: a "csak úgy"-ra nekem a "csak azért is" a válaszom, ami alatt azt értem, hogy nem adom fel a magyarázatok a keresését, bármilyen abszurdnak tűnik is a mindenség. Mert lehet, hogy van magyarázata. Meg az is lehet, hogy nincs. Nem tudom, melyiknek örülnék jobban; mindenesetre próbálok a különböző válaszlehetőségek tekintetében pártatlan maradni, és inkább magára a keresésre koncentrálni. Legfeljebb lesz egy értelmetlen hajszával eltöltött életem...
Te még szoktál ilyesmivel foglalkozni? Azt már olvastam, hogy matematikus vagy, de érdekel, hogy ezt mennyiben fogod fel menekülésként és/vagy mennyiben keresésként.

Instant Filozófus 2012.06.12. 01:48:58

@stella28: Szia "Stella28"!

Köszönöm, hogy írtál.
A válaszok keresése sohasem értelmetlen, még akkor sem, ha életed végéig nem találod meg azokat. Az ilyen út során mindig jut valamire az ember. Szóval, épp ellenkezőleg, szerintem az nem él igazán, aki ilyen kérdéseken nem töpreng. Tehát csak előre! (Mondjuk az is igaz, hogy aki ilyen kérdésekkel nem "fárasztja" magát, annak jóval könnyebb.:))

A "csak úgy" és "csak azért is" szembeállításával kapcsolatban: ezzel a "csak úgy"-gyal én nem megspórolni akarom a válaszokat, mondván, hogy valami van, és kész. Az a legizgalmasabb az egészben, hogy egy előre el nem tervezett folyamat során - mint amilyen a Világ folyása - olyan megmosolyogtató dolgoknak lehet fültanúja az ember, mint egy macsek nyelvének neszezése egy magányos éjszakán. :) Gondolj bele: milyen messze van ez attól az állapottól, aminek természetesnek kellene lennie; nevezetesen a semmitől.

Hogy egy másik kérdésedre is válaszoljak: eredetileg azért lettem matematikus, hogy a XX. század forradalmi fizikai elméleteit, mint amilyen a kvantummechanika és a relativitáselmélet, meg tudjam érteni. Ez nálam az, amit Te "csak azért is"-nek mondasz. A válaszkeresés.

Ma már inkább annak örülök, hogy ebben a kaotikus, befolyásolhatatlan, hömpölygő, megérthetetlen, átfoghatatlan világban vissza tudok időnként vonulni, és a "renddel" tudok foglalkozni, amit a matematika nyújt. (Ebből azért ne vond le azt a következtetést, hogy antiszociális vagyok. Sokáig nem bírom a papír felett sem. ;))

Most pedig megyek olvasni a blogodat, mert eddig csak egy posztig jutottam! ;)
süti beállítások módosítása