Folytatom az előző posztot, csak egyszerre nem akartam túl hosszú lenni.
A következő kérdést is gyakran felteszik: mi felfedezni való van még a matematikában?
Nos én erre a következőt szoktam válaszolni. Amikor az ember befejezi az általános iskolát, el sem tudja képzelni, hogy mit lehetne még matematikából tanulni, hiszen már tud számolni. Aztán középiskolában jön a felismerés: van trigonometria, koordinátageometria stb. Középiskola végén lehet mondani: most már tényleg nincs más, mindent tanultunk amit lehet. Aztán az egyetemen jön a hidegzuhany. Az egyetemi "felsőbb" matematika lényegében semmit nem használ fel a középiskolai "elemi" matematikából. Van csoportelmélet, analízis, topológia, számelmélet s.í.t. És akkor most mondhatnátok: jó, jó, de itt már csak mindent megtanítanak! Hát nem. Ha egy matematikus szakosodik valamilyen területre, akkor csak annak a szűk területnek az eredményeit képes ismerni, felfogni, megérteni. Esetleg még néhány területet ismer átfogóan. De mennyi területe van a matematikának? Kapaszkodjatok meg: csak a területek címszavas(!) felsorolása 47 oldalt tesz ki! Akit érdekel az itt lapozgathatja.
Kis számolgatás következik. A matematikai folyóiratok teljes listáját itt találjátok. Hozzávetőlegesen 500 matematikai folyóirattal számolva és folyóiratonként 200 oldalt tekintve valamint évi 4 számot alapul véve 500*200*4=400 000 oldal új matematikai eredmény születik egy év alatt!
A múltkor egy hasonlat jutott eszembe: nem kérdez meg az ember egy szakácsot, hogy tud-e még új ételt kitalálni, hiszen világos: egy kreatív szakács tud újat felmutatni.
Van még kérdés?